keskiviikko 23. joulukuuta 2009

Hyvää joulua!


Vietin eilen laatuaikaa itseni kanssa. Kauppakeskuksessa. Valmistauduin huolella. Söin pitkäkestoista hiilihydraattia (ruisleipää). Jätin takin autoon. Tein tarkan liikekohtaisesti etenevän lahjalistan. Ja kaikki meni aivan nappiin! Iltapäivän kuolleena tuntina käytävillä mahtui liikkumaan. Kaikki etsittävä löytyi ja nopeasti.

Ainut heikko kohta tuli Stokkalla joulukoristeissa. Olivat jo muuten -50 %. Olin aikaisemmin bongannut sieltä hopeisia kirjaimia. Kehittelin havuköynnöksen takan päälle, josta roikkuisi hopeiset kirjaimet N O E L. Kun aloin plärätä näitä kirjaimia, ei sieltä löytynyt kuin N ja O. Myyjäkin tuli siihen etsimään. Mietin ääneen, saisiko L:kirjaimen kääntämällä Tn toisin päin ja leikkaamalla toisen haaran pois. Ja saisiko I kirjaimeen lisättyä muita puolikkaisia I kirjaimia ja niistä siis E:n. Myyjä myönteli, tietty. Sitten siihen tupsahti eräs extyöpaikan sidosryhmän edustaja. 'Mitä kuuluu?' 'Tosi hyvää, tässä teen just enkkaa tunnissa-kaikki-jouluostokset. Eli vähän kiire. Entä itse...'. 'Minä nyt olen samassa paikassa edelleen ja ...'. Siinä vaiheessa myyjä kommentoi tuota E -kirjain ajatustani 'näitä on muuten todella vaikea sahata, kun eivät ole puuta vaan jotain massaa. Menee rikki tosi helposti' ja näytti minulle rikkimenneitä kirjaimia. Minä, joka olen täysin epärealistinen oman ajankäyttöni suhteen, suunnittelin ihan mielettömän monimutkaista J O Y E U X -lisää tuohon NOELiin. Kysyin, että voisinko pitää kaikki rikkinäiset kirjaimet. 'Niinpä niin. Ilmaisia kirjaimia. Ei mitään uutta sun suusta' sanoi tämä vanha tuttu ja häipyi. Ja minä myyjän suostumuksella laitoin rikkinäiset kirjaimet laukun sivutaskuun (laukku oli iso, joten sivutaskutkin oli isot :D), kiitin ja häivyin myös.

Vähän myöhemmin kukkia katsellessa törmäsin sitten isoihin kirjaimiin. Valkoisiin, puun värisiin ja hopeisiin. Hopeisia oli jäljellä sen verran, että sain niistä koottua N O E L. Kun tulin kotiin, laitoin ne ensi töikseni seisomaan takan reunukselle. Johon mieheni 'tähän sopisi sellainen havujuttu niin hyvin'. Vähän myöhemmin tosin kysyi 'mitä sulla oli tarkoitus viestittää näillä pikkukirjaimilla?'

JOYEUX NOEL siis kaikille. Ja sama bretagneksi on Nedeleg laouen na bloavezh mat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti