tiistai 14. maaliskuuta 2017

Yrityskylä ysiluokkalaisille, vantaalainen pilotti





Tikkurilan kirjastoon, Metropoliaa ja Laureaa vastapäätä on avattu Yrityskylä Ysiluokkalaisille.

Vantaalaiset kuudesluokkalaiset ovat vierailleet yrityskylässä jo pari vuotta. Yrityskylässä harjoitellaan, miten yhteiskunta toimii. Mistä syntyy veroeurot, mihin niitä käytetään, miten raha kiertää taloudessa.

Ysiluokkalaisten Yrityskylä on pilotti, joka alkoi Vantaalla. Ysiluokkalaiset harjoittelevat yrityksen pyörittämistä. Luokallinen oppilaita jaetaan ryhmiin. Ryhmien tehtävänä on valmistaa virtuaalilaseja. Tilaukset, reunaehdot ja resurssit pyörivät kaikki ryhmien käyttämissä täppäreissä, tehtävää siis pelataan.

Käytännössä pelin koordinaattori lähettää ryhmille tilauksia ja mainetta haastavia uhkia. Oppilaat joutuvat laskemaan, onko tilausten vastaanottaminen ja toimittaminen kannattavaa, ja jos on, millä aikataululla. Mutta mainehaasteiden kanssa oppilaat joutuvat pohtimaan yrityksen toimintaa kokonaisuudessa, runsas varasto ei auta jos maine on pilalla.

Kerran lounaalta tulessa havaitsin nuo Yrityskylän kyltit ja kävin tutustumassa paikkaan. Koordinaattori ystävällisesti kertoi pelin idean. Korson koulun yhteiskuntaopin ryhmä oli juuri paikalla ja hyvin keskittyneitä laskemaan ... kannattavuutta!

Itse tila on pieni ja ikkunaton huone, joka on jaettu ryhmätyötiloihin. Ovelta katsottuna aika ankea. Mutta kun näki sen täynnä tehtäviä ratkovia oppilaita, jotka oikeasti pohtivat, kannattaako Saksaan lähettää 80 lasia asiakkaan ehdottamalla hinnalla, katsoo tilaa silloin, kun oppilaat on toiminnassa, tempautui itsekin mukaan.

Yrityskylä yhdistää autenttisuuden, pelillisyyden, vuorovaikutuksen ja teknologian. Vaasan Yliopisto tutki 6. luokkalaisten taloudellista osaamista ja Yrityskylän vaikutusta siihen. Vaikka Yrityskylän tarkoituksena on herättää kiinnostusta talouteen ja sen ilmiöihin, Yrityskylässä vierailu oli vaikuttanut myös taloudelliseen tietoon (korko) ja asenteisiin (säästäminen).
​Talouden opettaminen nuorille on tärkeää. Peruskoulu tavoittaa koko ikäluokan. Toisaalta peruskoululaiselle talous on etäistä. Lukiolaisillekin se on. Raha saadaan vanhemmilta ja sitä käytetään huvituksiin, myöhemmin myös liikkumiseen, vaatteisiin ja elektroniikkaan. Asuntosäästäminen, sijoittaminen ja vakuutukset ovat kovin etäisiä asioita.

Se, mitä peruskoulussa voidaan tehdä, on luoda positiivinen asenne talouteen. Kun ymmärtää lainalaisuudet, on helppo seurata. Kun seuraa, kiinnostuu ja tietää.

Yrityskylän simuloitu malli toimii.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti